Sdělení projektovým partnerům

Propuknutí pandemie COVID-19 ovlivňuje nečekanou a čím dál větší měrou fungování Programu spolupráce Česká republika – Sasko 2014–2020. Jsme si vědomi toho, že momentální situace může narušit průběh i Vašeho projektu, protože některé plánované aktivity jsou realizovatelné jen v omezeném rozsahu, případně nejsou realizovatelné vůbec. Proto by Vám Řídící orgán a Národní orgán rády představily možnosti, jak dopad krize COVID-19 na Váš projekt zmírnit.

V každém případě je nutné kontaktovat Společný sekretariát (kontakt@sn-cz2020.eu), resp. Vaše národní Kontrolory. Každá situace bude posuzována individuálně a pro každou se po poradě s Vámi nalezne řešení.

Níže uvedená ulehčení nepředstavují žádnou změnu stávajícího právního rámce v realizaci partnerských projektů. Slouží pouze ke snížení negativních dopadů krize COVID-19 na realizaci programu.

Chcete-li využít některých z uvedených možností ulehčení, je Vaší povinností důvěryhodně doložit souvislost mezi aktuálním stavem Vašeho projektu a krizí kolem koronaviru. Musíte doložit či prokázat, že jste neměli možnost ovlivnit výši nákladů a že jste vědomě podnikli vše pro to, abyste se vzniklým nákladům vyhnuli, nebo je alespoň minimalizovali. Příslušnou dokumentaci můžete předat spolu s vyúčtováním výdajů Kontrolorovi (SAB nebo CRR). Při hodnocení stavu věci se bude v prvé řadě přihlížet k úspěchu projektu jako celku. K tomu patří realizace aktivit, dosažení projektových cílů a výsledky projektu.

Ustanovení a nařízení Smlouvy o poskytnutí dotace a Společného realizačního dokumentu včetně zadávání veřejných zakázek a příslušných nařízení Evropské unie platí i za těchto ztížených podmínek.

 Způsobilost výdajů v aktivitách projektů

–        Pokud Vám vznikly náklady na realizaci projektových aktivit, které mohly nebo mohou být kvůli krizi COVID-19 zrealizovány jen zčásti (jako např. platba nájmu za prostory navzdory zrušené akci, cestovní náklady, nemožnost refundace již zaplacených účastnických poplatků ze strany pořadatele, stornovací poplatky), mohou být tyto výdaje dotovány.

–        V případě, že Vám byly vzniklé náklady proplaceny či vyrovnány jinou cestou (např. pojištěním, příspěvkem na práci na zkrácený úvazek atd.), je třeba toto oznámit SAB/CRR. Způsobilé náklady pak budou sníženy o částku poskytnutou třetí stranou.

–        Výdaje, které by mohly vzniknout realizací projektových aktivit v alternativním formátu (např. online meetingy, e-learning apod.), musí významnou měrou přispět k projektovým cílům. Je rovněž nezbytné tyto aktivity dostatečně zdokumentovat a odůvodnit.

–        Výdaje za pořízené produkty či služby (např. vybavení, dárky nebo soutěžní ceny) původně plánované pro projektové aktivity, kterých žadatel kvůli krizi COVID-19 na projekt nevyužije, ale může jich využít později na jinou aktivitu mimo projekt, jsou nezpůsobilé.

Realizace projektových aktivit

–        Změny projektu jako celku musí Lead partner oznámit SAB, a to před koncem doby realizace projektu.

–        změnách, které nemají zásadní dopad na dosažení projektových cílů (např. odložení akcí, změna formátu akce, jako např. „online“ místo prezenční formy, prodloužení doby realizace projektu za účelem realizace naplánovaných aktivit), rozhoduje SAB.

–        zásadních změnách, jako např. o změně plánu výdajů a financování nebo o změně projektových aktivit, které by významně narušily dosažení projektových cílů, rozhoduje Monitorovací výbor.

–        Projektové aktivity, které nemohly být zrealizovány, ale jsou přesto pro dosažení projektových cílů nezbytné, se uskuteční dodatečně, nebo pro ně bude po domluvě se Saskou rozvojovou bankou (SAB) nalezeno náhradní řešení.

–        Na tomto místě je třeba upozornit na skutečnost, že i v případě pozměněných projektových aktivit musí být dodržována ustanovení a pravidla pro zadávání veřejných zakázek podle Smlouvy o poskytnutí dotace a Společného realizačního dokumentu, pokud se změny tohoto dotýkají.

 Lhůty

–        Informujte svého Kontrolora (SAB nebo CRR), pokud lhůtu nejste schopni dodržet. Kontrolor s Vámi dojedná nový termín.

–        V případě, že urgentně potřebujete vyplacení prostředků, oznamte to svému Kontrolorovi. Vaše předložené vyúčtování obdrží novou lhůtu, nebo budete požádáni o zaslání dodatečné Žádosti o platbu.

Fond malých projektů

Pro příjemce Fondu malých projektů platí obdobná ustanovení jako ve výše uvedených odstavcích, přičemž jednotlivá hlášení a informace musí být předloženy příslušnému euroregionu. V případě dalších dotazů doporučujeme spojit se s příslušným projektovým sekretariátem Vašeho euroregionu.

Sdílejte článek na sítích...
Facebook
LinkedIn
X

Sociální komise jednala o nábytkové bance a přeshraniční spolupráci

V Komunitním centru v Klášterní zahradě v Žatci se 6. listopadu 2025 sešla sociální komise Euroregionu Krušnohoří/Erzgebirge. Jednání vedl Karel Giampaoli, předseda české části komise. Zástupci z české i saské strany diskutovali o aktuálních výzvách přeshraniční spolupráce, představili projekt Nábytkové banky Ústeckého kraje a řešili možnosti budoucích společných projektů.

Studenti univerzit z Ústí a Drážďan debatovali se starosty o problémech pohraničí v rámci projektu RE:DEMO

České pohraničí ztrácí obyvatele. Úbytek je trvalým trendem, problémem je odchod především mladých lidí. Současné problémy obcí, které přicházejí o tyto obyvatele, řešili studenti univerzit v Ústí nad Labem a Drážďan v Dubí v debatě se starosty v českém a saském pohraničí. Akce se konala na území Euroregionu Krušnohoří, který společně s partnery z ČR i Saska dlouhodobě podporuje přeshraniční spolupráci a občanské vzdělávání.

Dopravní komise jednala v Mostě – připomněla 50 let od přesunu gotického kostela a řešila budoucnost přeshraniční dopravy

Most, 14. října 2025 – Podzimní zasedání Dopravní komise Euroregionu Krušnohoří se tentokrát uskutečnilo v symbolickém prostředí Infocentra Starý Most, které připomíná historii původního města i mimořádný technický počin – přesun gotického děkanského kostela Nanebevzetí Panny Marie, od jehož uskutečnění letos uplynulo 50 let.

KOMISE PRO HOSPODÁŘSTVÍ A TURISTIKU V KLÁŠTERCI NAD OHŘÍ

Klášterec nad Ohří – město lázní, kultury a spolupráce
Dne 6. října 2025 se v Kulturním centru v Klášterci nad Ohří uskutečnilo jednání Komise pro hospodářství a turistiku Euroregionu Krušnohoří/Erzgebirge. Hostitelským městem byl Klášterec nad Ohří, jehož starosta Ing. Štefan Drozd přivítal členy komise a představil aktuální rozvojové projekty města.

Poslední novinky

Sociální komise jednala o nábytkové bance a přeshraniční spolupráci

V Komunitním centru v Klášterní zahradě v Žatci se 6. listopadu 2025 sešla sociální komise Euroregionu Krušnohoří/Erzgebirge. Jednání vedl Karel Giampaoli, předseda české části komise. Zástupci z české i saské strany diskutovali o aktuálních výzvách přeshraniční spolupráce, představili projekt Nábytkové banky Ústeckého kraje a řešili možnosti budoucích společných projektů.

Studenti univerzit z Ústí a Drážďan debatovali se starosty o problémech pohraničí v rámci projektu RE:DEMO

České pohraničí ztrácí obyvatele. Úbytek je trvalým trendem, problémem je odchod především mladých lidí. Současné problémy obcí, které přicházejí o tyto obyvatele, řešili studenti univerzit v Ústí nad Labem a Drážďan v Dubí v debatě se starosty v českém a saském pohraničí. Akce se konala na území Euroregionu Krušnohoří, který společně s partnery z ČR i Saska dlouhodobě podporuje přeshraniční spolupráci a občanské vzdělávání.

Zemědělská komise Euroregionu Krušnohoří jednala o výzvách a inovacích v zemědělství

Ve středu 22. října 2025 se na pracovišti CARC (dříve Výzkumný ústav rostlinné výroby) v Chomutově uskutečnilo pravidelné zasedání Zemědělské komise Euroregionu Krušnohoří/Erzgebirge. Setkání zahájil předseda české části komise Ing. Roman Honzík, který přivítal účastníky z české i saské strany.